Barometr nákladní dopravy 1Q 2022
Sběr dat pro Barometr probíhal mezi silničními nákladními dopravci - členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA v období od 2.5.2022 do 4.5.2022.
V 1. čtvrtletí museli silniční dopravci promítnout do svých cen růst nákladů, který zaznamenali už v poslední čtvrtině loňského roku. Navíc byl konec února a březen poznamenán bezprecedentním nárůstem ceny nafty kvůli konfliktu na Ukrajině. Zvyšovaly se dále úroky a rychle stoupala hladina inflace. Tyto vlivy se dále naplno projevují i v aktuálním čtvrtletí. To vše se promítlo v hodnocení respondentů a v jejich očekávání.
Dosáhli jste v 1Q/2022 provozního zisku z dopravní činnosti?
Pouze 49% mezinárodních nákladních dopravců (MKD) hlásí zisk, to je o 13 procentních bodů méně než před třemi měsíci. Ještě horší situace je ve vnitrostátní dopravě, kde na zisk dosáhlo jen 35% dopravců. To je pokles dokonce o 21 procentních bodů.
Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?
Pouze 43% dopravců v MKD věří v pozitivní výsledek ve 2. čtvrtletí (o 8 procentních bodů méně než při minulém zjišťování). Ještě méně optimistů je mezi vnitrostátními dopravci, kde jen 33% z nich očekává kladný výsledek ve 2. čtvrtletí roku 2022, to je rovněž o 8 procentních bodů méně než minule.
Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích 6 měsíců?
Při minulém zjišťování vidělo zakázky pozitivně 70% dopravců v MKD, nyní jen 59%, to je ztráta 11 procentních bodů. Jinými slovy, téměř 40% dopravců v MKD se obává, že v příštím půlroce bude bojovat o zakázky nebo vidí určitý útlum v produkci či obchodní činnosti u svých zákazníků. Ve vnitrostátní dopravě hodnotí výhled na zakázky pozitivně přesně polovina dopravců. To je také ústup o 8 procentních bodů.
Už se Vám podařilo promítnout vysoké ceny PHM do cen za dopravu?
Součástí dotazování byla i otázka, která reaguje na nárůst cen PHM po ruské agresi, která přišla 24. února. Jde tedy o hodnocení po 2 měsících jednání se zákazníky o navýšení cen za dopravu. Stále necelých 20% dopravců ceny zvýšilo odpovídajícím způsobem, dalších 30% dostává férovou cenu na třech čtvrtinách zakázek. Další třetina dopravců uspěla z poloviny a bohužel čtvrtině z nich se to stále nepodařilo vůbec nebo jen do 25% zakázek.
Proto není divu, že 22% respondentů zvažuje kvůli aktuální situaci na trhu a vysokým cenám vstupů ukončení podnikání v dopravě. Dalších téměř 6% toto zvažuje z jiných důvodů. To byla další otázka v tomto vydání Barometru.
I proto je třeba, aby vláda prosadila v Parlamentu snížení spotřební daně z nafty, a pro dopravce nejen na 4 měsíce ale nastálo, vytvořila tlak na snížení marží ve výrobě a distribuci PHM a nabídla dopravcům i přímou podporu, která by jim pomohla aspoň zčásti krýt ztráty. Ty utrpělo v 1. čtvrtletí 2022 51% dopravců v mezinárodní nákladní dopravě a 65% dopravců vnitrostátních.