Barometr nákladní dopravy 3Q 2023
Informace o stavu oboru silniční nákladní dopravy za 3. čtvrtletí 2023.
Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí.
Na obrázku jsou uvedeny výsledky hospodaření z dopravní činnosti za 3. čtvrtletí 2023, odhad výsledků na 4. čtvrtletí 2023 a výhled na zakázky během příštích šesti měsíců.
Sběr dat pro Barometr probíhal mezi silničními nákladními dopravci členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA v období od 31.10.2023 do 2.11.2023.
Dosáhli jste ve 3Q/2023 provozního zisku z dopravní činnosti?
Ziskovost ve 3. čtvrtletí v mezinárodní dopravě zůstala na podobné úrovni jako v předchozím čtvrtletí. Na zisk dosáhlo ve 2. čtvrtletí roku 63% dopravců v mezinárodní dopravě, to je o 1% horší, než tomu bylo ve druhém čtvrtletí. Ve vnitrostátní dopravě bylo ziskových 55% firem, což je úplně stejný podíl jako v čtvrtletí druhém. I přes skepsi, která panuje v oboru od začátku letošního roku, se od ledna drží výsledky hospodaření na podobné úrovni.
Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?
38% dopravců v mezinárodní dopravě očekává zisk z dopravní činnosti v poslední čtvrtině roku. Je to jistě číslo opatrné, je jen o 1 procentní bod vyšší než při minulém dotazování, ale vyjadřuje obavy dopravců z dalšího vývoje. Odhad dopravců ve vnitrostátní dopravě je ještě nižší, jen 35% z nich věří, že v tomto čtvrtletí zisku dosáhnou (o 3 procentní body méně než minule).
Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích šest měsíců?
Očekávání dopravců jsou aktuálně velmi pesimistická. Jejich výhledy na zakázky v dalších šesti měsících se dostaly na dno za celou dobu zpracování barometru. Dobře je hodnotí jen 23% mezinárodních dopravců (o 13 procentních bodů méně než minule) a 21% dopravců vnitrostátních (o 11 procentních bodů méně než na konci července). Toto jednoznačně odsouvá naději na oživení ekonomiky až někam do poloviny příštího roku nebo ještě později. Dopravci u této otázky reprodukují vyjádření svých zákazníků z různých branží a pouze dvacetiprocentní optimismus je opravdu velmi nízký.